زندگی ما مثل یک آیینه است. وقتی لبخند بزنیم زندگی نیز به ما لبخند می زند. وقتی آن را زیبا ببینیم ، زندگی زیبایی های خود را به ما نثار می کند. زیبایی و زیبا بودن مثل نفس کشیدن بوی باران برایمان لذت بخش است. هر کس با خلق نسخه زیباتری از خود احساس می کند در آسمان زندگی اش مانند یک ماه زیبا می درخشد. پس برای جستجوی زیبایی های خودمان و خلق نسخه ای زیباتر از خودمان باید شجاعت به خرج بدهیم تا بتوانیم حال خوب زندگی مان را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل کنیم. جراحان خوب بینی ، عمل بینی را بهانه ای می دانند تا به واسطه آن دلیلی برای خلق خاطره های زیبا در زندگی ها باشند. دکتر اسماعیل شیرزادگان ، یکی از این سفیران خلق زیبایی ، با ما همراه است تا در ادامه ، اطلاعات جامعی را در خصوص چسب زدن به بینی بعد از عمل جراحی ، در اختیار زیباجویان قرار دهد.

چسب زدن به بینی - دکتر شیرزادگان

نحوه درست چسب زدن به بینی

مرحله 1 : انتخاب چسب بینی

در مرحله نخست ، شما باید در انتخاب چسب مناسب دقت کنید. برای انجام این کار ، چسب های کاغذی با با پهنای 1.25cm مناسب می باشد.

مرحله 2 : پوست بینی تان را تمیز کنید.

در این مرحله ، شما باید صورت خود را با آب و صابون بشویید و آن را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید. این باعث از بین رفتن چربی ها و آرایش روی پوست می شود و به این ترتیب چسب به خوبی به روی پوست بینی می چسبد. بعد از تمیز کردن پوست ، می توانید چسب را با وارد آوردن فشاری ملایم ، به روی بینی تان بچسبانید.

مرحله 3 : چسباندن چسب

برای چسباندن چسب ، در مقابل آیینه بایستید تا مطمئن شوید که چسب را در محل درست قرار خواهید داد. استفاده از یک چسب بینی مناسب باعث می شود که این فرایند با کیفیت بهتری انجام شود. یک قطعه چسب را به طول 10 الی 12 سانتی متر برش بزنید و آن را به شکل U در زیر بینی به سمت طرفین ، بچسبانید. مراقب باشید که این چسب ، سوراخ های بینی را نپوشاند. سپس 6 الی 7 قطعه چسب به طول 2 الی 3 سانتی متر را برش بزنید و بر روی پل بینی بچسبانید به طوریکه هر قطعه ، قطعه بعدی را تا حدودی پوشش دهد. نیازی نیست که در زمان چسباندن چسب ها ، فشار زیادی به بینی وارد نکنید. کار چسباندن را با یک فشار بسیار ملایم انجام داده و مطمئن شوید که قطعه های چسب به خوبی بر روی پوست بینی چسبیده اند.

چسب زدن را از 2 الی 3 میلی متر بالاتر از پل بینی آغاز کنید. در نهایت ، اضافه های چسب را با یک قیچی برش بزنید تا ظاهر چسب بر روی بینی شما کاملاً مرتب باشد.

فیلم آموزش چسب زدن به بینی  

فواید چسب زدن به بینی

کاهش تورم و التهاب و کمک به پوست در سازگار شدن با شکل جدید بینی ، دو مزیت عمده چسب زدن به بینی محسوب می شوند. مزیت دیگر این است که آن را می توان بعنوان یک علامت هشدار دهنده ای تلقی کرد که باعث می شود اطرافیان مراقب حرکات خود باشند تا آسیب ناخواسته ای به بینی وارد نشود.

زدن چسب بینی تا چند ماه ادامه دارد؟

به طو کلی ، استفاده از چسب بینی برای یک دوره 1 الی 3 ماهه توصیه می شود. مدت زمان انجام این فرایند بر حسب ویژگی های هر بیمار متفاوت است. اگر چسب زدن به بینی برای شما آزار دهنده نیست بهتر است انجام این فرایند را برای یک دوره سه ماه ادامه دهید. بعلاوه ، توصیه می شود به مدت 5 الی 6 ساعت در روز ، چسب را از روی بینی بردارید. در برخی موارد نیز پزشک توصیه می کند برای مدتی ، تنها در طول شب به بینی چسب بزنید.

عوارض زیاد استفاده از چسب بینی

چسب زدن به بینی برای مدت زمان طولانی نمی تواند به خلق بینی با شکل ظاهری بهتر ، منجر شود. برخی بیماران انتظار دارند بلافاصله بعد از برداشته شدن گچ بینی ، نتیجه جراحی خود را مشاهده کنند ولی از آنجایی که بعد از عمل ، بینی تا مدتی متورم است ، بیمار باید برای کمک به فروکش کردن سریع تر تورم ، برای مدتی به بینی چسب بزند. البته ، چسب زدن برای مدت طولانی نمی تواند یک ایده خوب تلقی شود.

چسب زدن به دماغ برای مدت طولانی می تواند عوارضی را برای پوست بینی به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است اجازه بدهید پوست بینی هوا بخورد و بنابراین باید چسب بینی را تنها برای مدت زمان توصیه شده توسط جراح بینی تان ، انجام دهید. بیماران باید بدانند که تقریباً تا سه ماه بعد از عمل ، نتیجه درمان هنوز به ثبات نرسیده است و هر روز بیشتر و بیشتر بهبود می یابد. به همین دلیل برای دستیابی به بهترین نتیجه از فرایند درمان خود ، عجله به خرج ندهید بلکه صبور باشید و تا یک سال منتظر بمانید تا نتیجه نهایی جراحی شما نمایان گردد.

آیا چسب زدن به بینی باعث کوچک شدن آن می شود؟

چسب بینی هیچ تاثیری در تغییر اندازه این اندام ندارد. این فرایند تنها به فروکش کردن تورم و سازگار شدن پوست با چارچوب داخلی شکل داده شده ، کمک می کند. کوچک شدن تدریجی بینی بعد از فرایند جراحی ، نتیجه فروکش کردن تدریجی تورم در بینی محسوب می شود.

چگونه چسب را از روی بینی برداریم؟

برداشتن چسب از روی بینی باید با دقت زیاد انجام شود. نباید انتهای چسب را بگیرید و آن را بکشید. همانطور که پیشتر گفته شد ، چسب زدن به بینی با هدف سازگار کردن پوست با شکل جدید بینی انجام می شود و کشیدن چسب در زمان جدا کردن آن ، باعث می شود که این هدف مختل گردد. یکی از تکنیک ها برای جدا کردن چسب از بینی ، استفاده از محلول مخصوص برای شل کردن چسب می باشد. همچنین می توانید دوش آب گرم بگیرید و خوب روی چسب بینی ، صابون بمالید. این فرایند جدا کردن چسب را بر یک مبنای روزانه به طرز صحیح و به طور پیوسته آسان تر می نماید. دنبال کردن تکنیک مناسب می تواند به میزان قابل ملاحظه ای نتیجه نهایی درمان را بهبود بخشد.

بهترین چسب بینی قابل استفاده بعد از عمل 

تنوع چسب ها برای استفاده بعد از عمل ، بسیار گسترده است. جراحان بینی اغلب برای چسب زدن بینی ، چسب های 1.2 اینچی کاغذی در کاربردهای پزشکی را که در داروخانه های محلی نیز موجود می باشد توصیه می کنند. چسب های کاغذی میکروپور 3M که دارای ویژگی ضد حساسیت بوده و به ملایمت با پوست بینی رفتار می کند ، یکی از گزینه های پیشنهادی بسیاری از جراحان بینی می باشد. بعلاوه ، این چسب ارزان قیمت بوده و در مقایسه با سایر چسب های موجود ، برای هدف مورد نظر در فرایند جراحی ، بسیار متناسب است.

در صورت چسب نزدن به بینی ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چسب زدن به بینی عمدتاً با هدف کمک به کاهش سریع تر تورم در بینی انجام می شود. از نظر بسیاری از جراحان ، این فرایند در خلق نتیجه ای بهتر ، سودمند می باشد. اگر این مرحله از پروسیجر را حذف کنید ، بینی به مدت زمان بیشتری برای فروکش کردن نیاز خواهد داشت. برخی جراحان بر این باورند که چسب نزدن به بینی می تواند خطر افتادگی نوک بینی را به همراه داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از چسب بینی

برخی بیماران به راحتی وجود چسب بر روی بینی خود را برای مدت زمان طولانی تحمل می کنند. پزشک با بررسی آناتومی و موقعیت بینی ، زمان مورد نیاز برای اجرای این فرایند را مشخص می کند. چسب زدن به بینی ، بلافاصله بعد از برداشتن گچ از روی بینی آغاز می شود و معمولاً تا 6 هفته بعد از جراحی ، ادامه می یابد. در برخی بیماران ، پزشک به بیمار توصیه می کند که تنها در طول شب به بینی چسب بزند. اگر احساس کردید که بینی مجدداً متورم شده است ، می توانید چسب زدن به آن را مجدداً آغاز کنید.

آیا در طول چسب زدن به بینی می توان دوش گرفت؟

در طول یک هفته بعد از جراحی یعنی زمانی که بینی شما گچ گرفته شده است ، توصیه پزشک به شما این است که از خیس شدن گچ بینی خودداری کنید. می توانید بدن تان را بشویید و موهایتان را به روش شستشوی مو در سالن های زیبایی شستشو دهید ولی باید مراقب باشید به گچ بینی شما آب نفوذ نکند. در طول این مدت می توانید صورت خود را با حوله مرطوب تمیز کنید. بعد از برداشته شدن اسپلینت یا گچ بینی ، می توانید دوش گرفتن به روش نرمال را از سر بگیرید. در هر بار دوش گرفتن ، به علت جریان یافتن آب روی چسب بینی و خیس و نرم شدن آن ، می توانید آن را از روی بینی جدا کرده و مجدداٌ به بینی تان چسب بزنید.

چسب زدن به بینی با پوست ضخیم

در بینی های دارای پوست ضخیم ، می توانید این موضوع را مشاهده کنید که قطعه های چسب روی بینی به علت چربی تولید شده بر روی سطح این اندام ، به راحتی بعد از چند روز جدا می شوند. معمولاً میزان تولید چربی در بینی ، تعیین کننده نیاز به تعویض چسب بینی می باشد. معمولا بعد از گذر دوره گچ گرفتن بینی ، بینی شما چسب زده می شود ولی چربی روی پوست تعیین کننده زمان تعویض چسب می باشد.