به بیان ساده ، جراحی بینی ترمیمی ، اصلاح ایرادات بر جای مانده از جراحی بینی اولیه می باشد. جراحی که عمل اولیه را انجام داده است، ممکن است از مهارت و تجربه کافی برخوردار نبوده و به همین دلیل ، عدم تقارن ، بدشکلی یا عدم عملکرد صحیح ، نتیجه حاصل از این جراحی بی کیفیت بوده است.

جراحی بینی ترمیمی - دکتر شیرزادگان

عمل بینی ترمیمی یا ثانویه ، در مقایسه با عمل اولیه ، بسیار پیچیده تر بوده و به همین دلیل سپردن آن به دستان بهترین جراح بینی در تهران ، امری بسیار ضروری می باشد.  با توجه به اینکه در پروسیجر اولیه ، بافت اسکار در بینی شکل گرفته و تغییراتی در بافت استخوانی و غضروفی بینی داده شده است، زمان مورد نیاز برای اجرای عمل بینی ثانویه ، طولانی تر بوده و تورم نیز برای مدت زمان طولانی تری بر جای خواهد ماند.

بعلاوه ، بیماران مختلف ، دارای شرایط بدنی متفاوتی هستند و در نتیجه دوره بهبود نیز در افراد مختلف ، متفاوت است. در برخی افراد ، گاهی برای مشاهده نتیجه نهایی درمان جراحی بینی ثانویه ، باید تا یک سال صبر کرد.

دلایل انجام جراحی بینی ترمیمی

یک عمل ناصحیح ، می تواند باعث بروز مشکلات عدیده از قبیل موارد زیر شود:

  • مشکلات فانکشنال: در برخی جراحی های اولیه ، بینی از نظر شکل ظاهری کاملاً طبیعی به نظر می رسد ولی عملکرد آن با مشکلاتی روبرو شده است. مشکلات عملکردی در نتیجه تخریب ساختارهای داخلی و ایجاد انسداد در بیین در پی ایجاد بیش از حد بافت اسکار ، بوجود می آید.
  • مشکلات زیبایی: در برخی موارد ، بینی به درستی عملکرد خود را انجام می دهد ولی بیمار از شکل ظاهری بینی خود ناراضی است. مشکلاتی از قبیل عدم تقارن ، بدشکلی ، باریک بودن بیش از حد نوک بینی یا اصطلاحاً بینی پینچ دار ، از مشکلات زیبایی است که در پی یک رینوپلاستی اولیه غیر استاندارد ، بر جای مانده است.
  • مشکلات فانکشنال و زیبایی: ترکیب این دو ، باعث به وجود آمدن بینی می شود که نه از نظر ظاهری و نه از نظر عملکرد ، خوب به نظر نمی رسد. ترمیم این دو مشکل واقعاً چالش برانگیز است و دکتر جراحی بینی ترمیمی شما ، در یک همکاری مشترک با بیمار خود ، اقدام به محقق نمودن اهداف منطقی برای ترمیم بینی می نماید.

چه مدت بعد از جراحی اولیه ، برای انجام عمل بینی ثانویه باید صبر کنیم؟

صرفنظر از جراح منتخب تان برای عمل بینی ترمیمی ، نمی توانید بلافاصله بعد از عمل اولیه ، تحت جراحی بینی ترمیمی قرار بگیرید. بینی قبل از مهیا شدن جهت قرار گرفتن تحت جراحی بینی ثانویه ، باید بهبود پیدا کند و با توجه به اینکه بهبود کامل بینی حدوداً یک سال زمان نیاز دارد ، تا زمان نرم شدن بافت بینی و فروکش کردن کامل تورم ، باید منتظر بمانید.

البته هر چند زمان استاندارد اولیه ، یک سال تخمین زده می شود ، ولی تصمیم نهایی با بهترین جراح بینی ترمیمی شماست. بر حسب شرایط بهبود بینی ، گاهی پزشک ، انجام فرایند را زودتر یا دیرتر از یک سال ، توصیه می کند.

عوارض جانبی جراحی بینی ترمیمی

هر چند بیشتر جراحان بینی اولیه ، از صلاحیت لازم برای انجام عمل بینی ترمیمی برخوردارند ، ولی عمل ریویژن به برخورداری دانش و تجربه عمیق تر به دلیل پیچیده تر بودن ماهیت جراحی ، نیاز دارد.

خطر عوارض در بیماران رینوپلاستی ترمیمی به دلایل مختلف ، بیشتر است. اگر غضروف ساختاری در سپتوم بینی در طول عمل اولیه به طور کامل برداشته شده باشد ، جراح بینی باید از گوش یا دنده بیمار برای جبران غضروف از بین رفته در بینی استفاده کند.

با توجه به پیچیده تر بودن فرایند ، زمان عمل جراحی بینی ثانویه طولانی تر خواهد بود. یک عمل اولیه حدوداً دو ساعت طول می کشد در حالیکه جراحی بینی ترمیمی ، به 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارد.

بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران

هیچ جراحی ای به اندازه عمل بینی ترمیمی برای اصلاح یک بینی خراب شده در عمل اولیه ، پر چالش نمی باشد. البته ، در برخی موارد ، مشکل جزئی بوده و تنها به یک درمان مختصر نیاز دارد.

بعد از یک تجربه ناخوشایند از عمل ، اضطراب داشتن از انجام یک جراحی دیگر ، کاملاً طبیعی است. با خودتان فکر می کنید اگر بینی ام بدتر شود چه باید کنم؟ چگونه می توانم به این جراح اعتماد کنم؟ در این بخش از مقاله ، اقداماتی برای اطمینان از کسب بهترین نتیجه از جراحی بینی ترمیمی ، مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

  • خوب تحقیق کنید. تنها به تحقیقات آنلاین اکتفا نکنید. اینترنت چیزی شبیه به شمشیر دو لبه است به این معنی که گاهی می تواند به شما در رسیدن به حقیقت کمک کند و گاهی اطلاعات نادرستی در اختیار شما قرار می دهد. متاسفانه ، موتورهای جستجو ، رده بندی را براساس فالور های سوشال مدیا انجام می دهند. در زمان تحقیق آنلاین ، تنها به رده بندی توجه نکرده و سوابق کاری ، سال های تجربه ، نمونه کارها ، سوابق تحصیلی و آموزشی و به طور کل ، کارنامه بهترین جراح بینی تهران را بررسی کنید.
  • در انتخاب دکتر جراحی بینی ترمیمی ، هزینه را ملاک انتخاب قرار ندهید. کیفیت ارزان نیست. شما قرار است در یک مسیر حساس قدم بگذارید که یک ریسک یا اشتباه می تواند از نظر مالی و روحی ، ضربات جبران ناپذیری را بر جای گذارد.
  • در طول جلسه مشاوره ، از پرسیدن هر سوال مرتبط با عمل بینی ترمیمی یا عمل ریویژن که دغدغه تان است ، خودداری نکنید. یک جراح خوب و با تجربه که درک روشنی از نگرانی و دغدغه های شما دارد ، با پاسخ های شفاف خود شما را همراهی می کند.

ورم بعد از عمل بینی ترمیمی

زمانی که یک جراحی بینی ترمیمی برای تغییر نتایج بر جای مانده از جراحی اولیه بر روی بینی انجام می شود ، فرایند جراحی ، پیچیده تر بوده و به مهارت بیشتری نیاز دارد. بعلاوه ، دکتر جراحی بینی ثانویه باید بر روی بافت های غضروفی و استخوانی که قبلاً دستخوش تغییر و دستکاری شده اند ، کار کند. همین امر باعث تشدید تورم و ماندگاری آن برای مدت زمان طولانی تر می شود. در اکثر موارد ، تورم حداقل برای شش ماه تا بیش از یک سال یا دو سال ادامه می یابد. تجربه هر بیمار بر اساس تکنیک استفاده شده ، درجه دشواری فرایند و سرعت بهبود در هر بیمار ، متغیر می باشد. در طول مشاوره اولیه ، پزشک به تفصیل درباره تکنیک مورد استفاده با بیمار خود بحث کرده و اطلاعات لازم را در خصوص فرایند و انتظارات از دوره ریکاوری و سایر مراحل در اختیار بیمار خود قرار خواهد داد.

ترمیم بینی عمل شده بدون جراحی

شاید در شبکه های اجتماعی ، با تبلیغاتی از قبیل ترمیم بینی عمل شده بدون جراحی ، روبرو شده باشید و با توجه به اینکه بدشکلی بر جای مانده از عمل اولیه تان ، به یک دغدغه برایتان تبدیل شده است ، تحت تاثیر این تبلیغات بعنوان روشی غیر تهاجمی برای درمان مشکلات بر جای مانده در بینی تان قرار گرفته و در دام این تبلیغات گرفتار شوید. با اندکی تامل در چارچوب بینی ، به این نتیجه می رسید که ایجاد تغییرات در این اندام کانونی ، جز در سایه جراحی محقق خواهد شد.

مقایسه عمل بینی اولیه و جراحی بینی ترمیمی

بر اساس نتیجه به دست آمده از عمل اولیه ، جراحی بینی ثانویه یا عمل ریویژن می تواند بسیار پیچیده باشد. اغلب اوقات ، در عمل بینی ترمیمی ، غضروف برای پشتیبانی از نوک و پل بینی مورد نیاز است. اگر غضروف سپتوم بینی کفایت نکند ، جراح ناچار است از بخش های دیگر بدن مثل گوش یا دنده ، غضروف مورد نیاز را تهیه کند. اگر اسکار برروی بینی بر جای مانده باشد ، جراح باید از گرافت پوست برای درمان ناهنجاری های مجاری تنفسی استفاده کند.

فرایند ریکاوری جراحی بینی ترمیمی

پروسه ریکاوری رینوپلاستی ترمیمی ، شبیه به عمل بینی اولیه است. درجه ای تورم در این دوره تجربه می شود که فروکش کردن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. بعد از عمل ریویژن ، بی حسی موضعی نیز در نوک بینی تجربه خواهد شد که به همراه کبودی ، در طول یک دوره تقریباً دو هفته ای از بین خواهد رفت. نتایج جراحی بینی ترمیمی ، در طول چندین ماه بهبود می یابد و شما می توانید نتیجه کامل درمان را بعد از 12 الی 24 ماه مشاهده کنید.

جایگزین جراحی بینی ترمیمی

در برخی موارد، ممکن است نیاز به اعمال تغییرات زیادی نباشد. این موضوع به این بستگی دارد که مشکل به وجود آمده، تا چه حد شدید باشد. اصلاحات و تغییرات کوچکی که اکثر مواقع برای رفع عوارض زیبایی به کار گرفته می شوند، اغلب در مطب یا کلینیک پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می گیرند. از این اقدامات، می توان به اصلاح ناهنجاری نوک و یا رفع برآمدگی تیغه بینی نام برد. در نظر داشته باشید، اگر این مشکل شدید باشد، نیاز است بیمار تحت جراحی بینی ترمیمی قرار بگیرد.

یکی دیگر از تکنیک هایی که می توان آن را جایگزین این پروسه کرد، تزریق فیلر زیرپوستی است. اما این روش معایبی را نیز با خود به همراه دارد. برای مثال، استفاده از این روش می تواند به ساختار بینی آسیب وارد کند و باعث ایجاد جای زخم شود. نکته دیگر این است که این راه حل موقتی است و بین 9 تا 12 ماه ماندگار است. به علاوه، هر زمان که تصمیم به انجام جراحی بگیرید، امکان دارد به علت استفاده از این روش، امکان بروز عوارض و خطرات جانبی افزایش پیدا کند.

📍 دو نکته مهم

اول، در نظر داشته باشید که در دست داشتن سوابق پزشکی و اطلاعات عمل پیشین، می تواند کمک شایانی به پزشک کند و از وقوع اتفاقات پیش بینی نشده جلوگیری کند. اما موضوع این است که این سوابق، مخصوصا زمانی که از جراحی اولیه مدت زمان زیادی گذشته باشد، همیشه در دسترس نیستند. پس در این موقعیت، انتخاب یک جراح بینی خوب حاذق و با تجربه در تهران، اهمیت خود را نشان می دهد.

مورد دومی که باید به آن توجه کنید، این است که این پروسه، می تواند به ساختار بینی آسیب وارد کند و تکرار جراحی بینی ترمیمی، احتمال وقوع خطراتی مثل بی حسی، عفونت، خونریزی و عدم رضایت از نتیجه را بالا می برد.