جراحی بینی یک فرایند گزینشی است که با هدف ارتقا دادن زیبایی ظاهری چهره یا رفع ایرادات فانکشنال در بینی به انجام آن اقدام نموده اید. در طول هفته های منتهی به روز جراحی ، ماموریت شما در انجام اقدامات قبل از جراحی بینی ، آغاز می شود. دکتر اسماعیل شیرزادگان ، بهترین جراح بینی تهران ، اقدامات قبل از عمل بینی را به عنوان یکی از بخش های لاینفک فرایند جراحی معرفی کرده و به بیماران خود توصیه می کند که به منظور دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز ، ماموریت خود را در اجرای دقیق این مرحله ، به درستی انجام دهند. در ادامه ، بخشی از توضیحات ارائه شده در طول جلسه مشاوره بین این پزشک صاحب تجربه و بیماران را می خوانیم.

اقدامات قبل از جراحی بینی - دکتر شیرزادگان

قبل از اضافه کردن یا محدود کردن برخی غذاها و داروهای خاص به رژیم خود ، انجام یک غربالگری پزشکی ، الزامی می باشد. این کار به جراح بینی شما این فرصت را می دهد تا اطلاعات لازم و مفید را درباره سابقه پزشکی شما جمع آوری نماید. این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا طرح درمان کامل و بی عیب و نقصی را ترسیم کند که تحت آن فرایند جراحی با بالاترین ضریب ایمنی قابل اجرا خواهد بود.

داروهایی که قبلاً مورد استفاده قرار داده یا در حال حاضر مشغول به مصرف آنها هستید ، وضعیت پزشکی قبلی و فعلی شما ، آلرژی هایتان همگی از مواردی هستند که بر روی ایمنی فرایند تاثیر می گذارند و باید به دقت تشریح شوند. بعلاوه ، برخی مواد هستند که باید هفته ها قبل از موعد عمل تان ، مصرف آنها را متوقف کنید.

  • شرکت در جلسه مشاوره

برای جراح شما ، جلسه مشاوره یک فرصت طلایی محسوب می شود و شما نیز باید همین نگاه را به این جلسه داشته و آن را کم اهمیت تلقی نکنید. در طول این جلسه ، جراح شما با انجام معاینات لازم و پرسیدن سوالات مرتبط ، اطلاعات کافی را برای ترسیم یک طرح درمان جامع ، جمع آوری می کند. شما نیز می توانید در طول این جلسه ، کلیه سوالات ، دغدغه ها و خواسته های خود را از نتیجه جراحی تان مطرح کنید. در این جلسه ، پزشک آموزش های لازم در خصوص توصیه های مربوط به اقدامات قبل از جراحی بینی و مراقبت های بعد از آن را که ماموریت شما در طول این فرایند محسوب می شود ، در اختیار شما قرار می دهد.

  • سیگار کشیدن و محصولات حاوی نیکوتین

سیگار کشیدن قبل از جراحی باعث می شود که عوارض جانبی در طول فرایند بوجود آمده و فرایند بهبود را در جهت منفی تحت تاثیر قرار دهد. این نیکوتین است که متهم به طولانی تر کردن دوره ریکاوری شده و الزاماً نمی توان تنباکو را عامل طولانی شدن این دوره دانست. این بدان معنی است که شکل های دیگر نیکوتین نیز حامل همان درصد ریسک و خطر به اندازه سیگار می باشند. آدامس نیکوتین یا کشیدن قلیان نیز می تواند احتمال بروز مشکلات و عوارض جانبی را افزایش دهد. سیگار کشیدن و استعمال محصولات وابسته به آن ، باید حداقل در طول چند هفته منتهی به روز جراحی ، از زندگی شما حذف شود. با توجه به اینکه سیگار کشیدن دارای خاصیت اعتیاد آور می باشد ، می توان تصور کرد که ترک کردن آن تا چه اندازه دشوار است ولی زمانی که پزشک متعهد و دلسوز شما درباره عوارض عدم ترک این محصول برای شما توضیحات لازم را در طول فرایند مشاوره ارائه می دهد ، خودتان منطقی ترین راه را ترک مصرف خواهید یافت. می توانید برای کمک به سهولت ترک سیگار ، از ابزار پشتیبان استفاده کنید. پزشک در این خصوص راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

ترک کامل نیکوتین می تواند به میزان قابل ملاحظه ای خطرات احتمالی در طول دوره بیهوشی و دوره ریکاوری را کاهش دهد. کربن مونوکسید ناشی از مصرف سیگار ، سطح اکسیژن را کاهش داده  و قلب و ریه های شما ناچارند تحت بیهوشی ، بیشتر کار کنند. بدون نیکوتین ، پیوستگی جریان خون در طول جراحی ، بسیار سالم تر پیش خواهد رفت.

جراح به بیماران خود توصیه می کند که مصرف نیکوتین را حداقل 4 هفته قبل از عمل جراحی بینی ، ترک کنند. با دوری کردن از نیکوتین می توانید خود را از خطر خونریزی شدید ، بر جای ماندن جای زخم و به تاخیر افتادن فرایند بهبود ، در امان نگه دارید. ترک مصرف نیکوتین ، باید تا دو هفته بعد از جراحی نیز ادامه پیدا کند.

  • داروهای بدون نسخه ، داروهای تجویزی و مکمل ها

داروهای بدون نسخه و تجویزی هر دو به دلیل ترکیبات خود می توانند بر روی سطح ایمنی فرایند درمان ، تاثیر منفی بر جای گذارند. حتی برخی داروهای بی ضرر مثل آسپرین نیز می تواند مشکلاتی را در طول جراحی به وجود آورد. بنابراین بعنوان بخشی از اقدمات قبل از جراحی بینی ، بمنظور جلوگیری از خونریزی ، باید از مصرف این داروها طبق دستور پزشک ، خودداری کنید.

ایبوپروفن نیز یکی از این داروهاست. اگر خون در طول جراحی لخته نشود ، می تواند بسیار خطرناک باشد. متخصصان توصیه می کنند که بیماران مصرف برخی داروها و مکمل ها را قبل از جراحی ترک کنند. مکمل های گیاهی و برخی مکمل های ویتامین از قبیل ویتامین E نیز باید قبل از فرایند عمل کنار گذاشته شوند. هر چند این مکمل ها اغلب جزو داروهای غیر تجویزی محسوب می شوند ولی می توانند ضریب ایمنی در طول جراحی را کاهش دهند. این مکمل ها می توانند بر روی قابلیت لخته شدن خون اثر بگذارند.

  • هماهنگی برای حمل و نقل بعد از عمل

رانندگی بعد از عمل ممنوع است به این دلیل که در طول جراحی ، داروی بیهوشی مورد استفاده قرار گرفته و تا مدتی بعد از عمل ، اثر آن در بدن ماندگار است. در بخش اقدامات قبل از جراحی بینی ، قبل از جراحی ، با یکی از دوستان یا نزدیکان خود هماهنگی های لازم را به عمل آورید تا بعد از جراحی ، مسئولیت رانندگی را بر عهده گرفته و شما را به منزل باز گرداند. بعد از عمل بسیاری از بیماران احساس سرگیجه دارند . استراحت کردن بخش مهم دوره ریکاوری است. بلافاصله بعد از فرایند ، لازم است یکی از اعضای خانواده یا دوستان تا زمان از بین رفتن آثار بیهوشی در کنار شما باشد. تعیین تعداد ساعات دقیق رفع آثار بیهوشی بر اساس سابقه پزشکی و شرایط بدن هر بیمار متفاوت می باشد.

  • مرخصی گرفتن از محل کار یا محل تحصیل

دوره ریکاوری بعد از جراحی ، در بیماران مختلف ، متفاوت است. بیماران دارای سبک زندگی سالم ، که به ندرت الکل می نوشند ، اغلب دوره ریکاوری سریع تری را سپری می کنند.

هر چند بیشتر متخصصین بر این اتفاق نظر هستند که دو هفته مرخصی گرفتن از محل کار یا تحصیل ، یک دوره زمانی ایده آل محسوب می شود ولی برخی بیماران دارای شرایطی کاری دشوار هستند و در نتیجه به دوره ریکاوری طولانی تری نیاز دارند. بعد از سپری شدن دوره دو هفته ای ، هنوز بخشی از تورم در بینی پار برجاست ولی سطح آن به اندازه ای که مانعی را برای حضور در جامعه ، بوجود نمی آورد. مرخصی گرفتن از محل کار یا تحصیل یکی از اقدامات قبل از عمل بینی الزامی محسوب می شود.

اقدامات قبل ز جراحی بینی

یک هفته قبل از جراحی بینی

آماده شدن برای دوره ریکاوری باید هفته ها قبل از عمل آغاز شود. با خلق یک محیط آرام در منزل ، قبل از فرا رسیدن موعد عمل ، سعی کنید تا دوره بهبود بدون استرسی را تجربه کنید. پمادها ، پنبه ، گاز استریل ، چسب و کلیه ملزوماتی که در طول دوره بهبود به آن نیاز پیدا خواهید کرد را تهیه کرده و در محل ریکاوری خود قرار دهید. داروهای تجویز شده توسط پزشک از دیگر مواردی هستند که قبل از جراحی تهیه آنها الزامی می باشد. قبل از عمل به تغذیه خود اهمیت بدهید و با دنبال کردن یک رژیم غذایی مغذی و سالم ، بدن خود را در شرایط مساعد قرار دهید.

روز قبل از جراحی ، بعنوان بخشی از اقدمات قبل از عمل بینی ، به اندازه کافی بخوابید. تنظیم ساعات خواب به شما کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشید. بهداشت خواب به بدن شما کمک می کند تا سیستم ایمنی قوی تری داشته و بتواند در روز جراحی و در طول دوره ریکاوری ، بهتر عمل کند.

اجتناب از مصرف الکل نیز در هفته منتهی به روز جراحی ، توصیه می شود. الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و می تواند در شکل گیری پوسته در اطراف بینی نقش داشته و سطح کبودی را بالا ببرد. الکل باعث دهیدراته شدن بدن شده و دوره ریکاوری را طولانی تر می کند.

روز قبل از جراحی بینی

روز قبل از جراحی از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. هر چند کرم های پوستی یک ابزار خوب برای آبرسانی به پوست محسوب می شوند ولی استفاده از آن در طول شب قبل از جراحی توصیه نمی شود. سرم های ضد پیری ، کرم های دارویی ، و سایر لوازم آرایشی مایع می تواند باعث بروز حساسیت های پوستی شود. یک مرطوب کننده ملایم جهت مصرف در روز قبل از جراحی ، بهترین گزینه محسوب می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید به حداقل سطح ممکن رسانده شود. اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید امری اجتناب ناپذیر است ، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی کیفیت بهبود پوست بعد از تکمیل فرایند جراحی اثر می گذارد. ماندن در محیط های رو بسته یا استفاده از کلاه در طول روزهای آخر منتهی به روز جراحی می تواند از پوست شما در برابر نور خورشید مراقبت به عمل آورد.

صبح روز جراحی زیبایی بینی

در صبح روز جراحی ، لطفاً آرایش نکنید و از انداختن زیور آلات یا زدن عطر خودداری کنید. لباسی بر تن کنید که با دکمه یا زیپ بسته شده و گشاد باشد تا بعد از مرخص شدن از بیمارستان و برای تعویض لباس دچار مشکل نشوید. اجرای موارد فوق یکی از گزینه های نهایی اقدامات قبل از جراحی بینی محسوب می شود.